Прегледи: 1926 - Коментари: 0
ПОЛСКИ филм за луда любов откри фестивала "Любовта е лудост"

ПОЛСКИ филм за луда любов откри фестивала "Любовта е лудост" ПОЛСКИ филм за луда любов откри фестивала "Любовта е лудост"

Филмът "Студена война" е отлично професионално "направен", за което режисьорът му Павел Павликовски получава т.г наградата за режисура в Кан.

Въпреки че творбата е полска, /почти/ нямаше крайна русофобия и антикомунизъм, макар че пак втръснатите теми за съветския режим и доносничеството си бяха лепнати като протрита гербова рамка и то в сърцевината на една чудесна любов. Впрочем във филма присъстваше едно блестящо самоопровергаване на авторите, което дори те самите не бяха осъзнали. На въпрос на френска интелектуалка не се ли чувства полякинята по-добре в Париж с ресторантите, кафенетата и свободата, русата героиня с типично полско-словянски черти спонтанно отговори: "В Полша живеех по-добре."

Тази реплика всъщност изразяваше основната посока на произведението – нито Изтокът, нито Западът са душевността на полската нация. Още повече, че фолклорният състав "Мазурек", който е създаден веднага след 1945 г в Полша, има за задача да изразява дълбоко народностните народнотворчески корени на поляците – народни песни, танци, обичаи. Налагането на песен за Сталин или джазирането на полска народна песен по ковбойско-парижки стил талантливата полякиня не приемаше с душата си.

Накрая, в духа на Ромео и Жулиета, героите влюбени Виктор Варски /Томаш Кот/ и Зозуля Лихон /Йоана Кулиг/ се самоубиха, защото любовта им бе толкова истинска, че нямаше как тя да проживее в несъвършенството на света – нито в Париж, нито в партийните рамки, макар че само в Полша те бяха самите себе си. Разбира се, в духа на феминизацията на западната култура, най-вече в киното, русата красива героиня наказа любимия си с думите: "Аз вярвам в себе си, но ти не вярваш в себе си.", защото героят се бе предал на парижката музикална мода, която няма нищо общо нито с изкуството, нито с живота.

Филмът се хареса на зрителите, но ние не видяхме в него нито философска дълбочина, нито централната истина за живота на Полша във времето след 1945 до 1965 г. Вероятно ще му дадат някаква награда, примерно за женска роля.

Що се отнася до Голямото откриване на 26-ия Международен филмов фестивал "Любовта е лудост", то бе отново на "Червения килим" в присъствието на стотици любители и повече любителки на киното, най-вече българското, под звуците на Духовия ансамбъл на Военно-морските сили. Т.г дефилираха най-вече млади режисьори и артисти, като единствената българска конкурсна лента "Безкрайната градина", ще е на известния варненски театрален режисьор Галин Стоев, а филмът ще е дебютен за него.

На "Червения килим" минаха Параскева Джукелова, Стефания Колева, Велислав Павлов, Весела Бабинова, Галин Стоев, Ники Илиев и Саня Борисова, Лилия Маравиля, Деян и Дарин Ангелови, Герасим Георгиев – Геро, Любен Чаталов, Иван Ничев, Грациела Бъчварова, Борис Луканов. На откриването в Голямата Зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна по няколко мъдри думи казаха Артистичния директор на Фестивала проф Александър Грозев, директорът на ФКЦ-то Тошко Гяуров, директорът на НДК София инж Георги, Митев, зам.-кметът на община Варна по духовни дейности Коста Базитов, а зам.-министър Румен Димитров прочете приветствието от министър Боил Банов. Награда "Афродита" за цялостно творчество получи Ицхак Финци, ние не знаем защо, но хората в залата аплодираха юдействащия артист.

Днес в 17,50 се откриват Дните на руското кино в Българско. От 11,00 има Пресконференция, а преди прожекцията на "Давай!" – среща с режисьора му Кирил Плетньов. Панорамата е до 30 август, а входът е свободен.

Артистичният директор проф Александър Грозев с характерната си интелектуална ирония отбеляза, че няма нищо ново на Фестивала, защото той си е винаги добър, но все пак добави, че във ФКЦ заработват 2 нови зали, в които ще има още филми – общо 112 в 4-те зали до 02 септември.

Димитър КУНЕВ




Потребител:


Коментар: